Jasno czy ciemno?

Odróżnienie pory dnia i nocy pomaga dziecku wejść w odpowiedni rytm snu i czuwania.

file

W pierwszych tygodniach życia niemowlęcia światło odgrywa ważną rolę w synchronizacji jego zegara biologicznego oraz w wejściu w rytm snu i czuwania. To właśnie światło i mrok pojawiające się na przemian stabilizują ten rytm. Zatem możemy przygotować jasne otoczenie na czas czuwania dziecka, a przygasić światło, gdy dziecko śpi, aby takie warunki kojarzyły mu się ze snem. W nocy, kiedy wszyscy domownicy śpią, pokój, w którym śpi dziecko, powinien być ciemny i cichy. Natomiast w dzień, w czasie drzemek, dziecko może przebywać w przyciemnionym pomieszczeniu, które nie jest całkowicie odizolowane od naturalnych odgłosów dnia codziennego – dzięki temu dziecko będzie czuć się bezpiecznie.


Gdy dziecko skończy 6 miesięcy, może przechodzić okres niespokojnego snu, powodowany tak zwanym lękiem separacyjnym. Z tego też powodu może często budzić się w nocy, mieć złe sny lub bać się ciemności. W takich chwilach przebudzenia, łagodne, niezbyt jasne światło ustawione tak, aby dziecka nie raziło, może dać mu poczucie bezpieczeństwa. Co więcej, z praktycznego punktu widzenia nocna lampka w pokoju, w którym śpi dziecko pozwala rodzicom wejść do pokoju, by sprawdzić, co się dzieje, bez konieczności zapalania silnego światła i bez niewygody szukania drogi po ciemku.